METODY PRACY
W mojej pracy priorytetowo traktuję zweryfikowanie podłoża trudności dzieci, dlatego z reguły rozpoczynam od oceny funkcji neuromotorycznych. Terapia NeuroTaktylna inicjuje zwykle terapeutyczną interwencję, a następnie kontynuuję pracę poprzez integrację odruchów dynamicznych i posturalnych wg programu MNRI® dr Svetlany Masgutovej, które stanowią niezbędną bazę dla poprawy funkcjonowania dzieci. Dodatkowo, wykorzystuję ćwiczenia z zakresu Integracji Bilateralnej, co
wspomaga koordynację ruchową i przetwarzanie sensoryczne. Taka sekwencja
działań zdecydowanie zwiększa potencjał dzieci, poprawia funkcje
poznawcze oraz umożliwia maksymalizację efektów terapii pedagogicznej.
Dobór metod pedagogicznych zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zaplanowaliśmy kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.

Wykorzystuję m.in. poniższe metody terapii:

Program MNRI® (Masgutova Neurosensorimotor Reflex Integration)
Program MNRI® (Masgutova Neurosensorimotor Reflex Integration)
Program MNRI® (Masgutova Neurosensorimotor Reflex Integration)
MNRI® (Masgutova Neurosensorimotor Reflex Integration) to
zaawansowany program terapeutyczny opracowany przez dr Svetlanę
Masgutovą, terapeutkę i pedagog z bogatym doświadczeniem. Program ten
opiera się na integracji odruchów neurosensomotorycznych, kluczowych dla
prawidłowego rozwoju neurologicznego, motorycznego i poznawczego.
Metoda MNRI® wykorzystuje różnorodne techniki terapeutyczne. Stanowi
znaczące wsparcie w kreowaniu nowych możliwości rozwoju zarówno dla
dzieci, jak i dorosłych. Stosowane techniki są naturalne i bezpieczne,
co sprawia, że mogą być łatwo przyswajane przez rodziców dzieci z
deficytami rozwojowymi, dorosłych oraz profesjonalistów zajmujących się
terapią na co dzień. Dodatkowo, stanowią one doskonałe uzupełnienie
innych form terapii.
Program MNRI® zyskał uznanie wśród terapeutów na całym świecie,
którzy stosują tę metodę, aby wspierać rozwój i rehabilitację swoich
pacjentów z różnymi zaburzeniami rozwojowymi i neurologicznymi.
Bilateralna Integracja
Bilateralna Integracja
Metoda bilateralnej integracji (BI) to terapeutyczne podejście stosowane głównie u dzieci i dorosłych z trudnościami w koordynacji ruchowej, równowadze, percepcji oraz integracji sensorycznej. Opiera się na ćwiczeniach angażujących obie strony ciała, które poprawiają koordynację i integrację sensoryczno-motoryczną. Ćwiczenia są stopniowane pod względem trudności i regularnie wykonywane, aby wspierać rozwój motoryczny i poznawczy.
Metodę stosuje się w terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi (np. autyzm, ADHD, dysleksja). Dzięki niej następuje poprawa umiejętności szkolnych (pisanie, czytanie, koncentracja). Metoda znajduje również zastosowanie w rehabilitacji po urazach neurologicznych osób w każdym wieku.
Metoda BI dąży do harmonijnego współdziałania obu półkul mózgowych, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w codziennych czynnościach.


Metoda Dobrego Startu
Metoda Knillów
To metoda terapii pedagogicznej opracowana przez Mariannę Knill i Christopera Knilla. Jest ona drogą do nawiązywania porozumienia z osobami, które wydają się być niezdolne do kontaktu lub niezainteresowane ludźmi. Pierwszym kanałem porozumienia może być dotyk.
Proponowane programy stanowią ramy, dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch i zabawa. Mogą one również stanowić bazę wyjściową dla rozwoju rozumienia i używania języka.
Celem nadrzędnym zajęć jest rozwijanie świadomości i wrażliwości dzieci na wzajemne kontakty, sygnały i reakcje. W metodzie Knillów ważnym elementem jest ruch. Wykonywanym czynnościom przez cały czas trwania zajęć towarzyszy muzyka, specjalnie skomponowana dla potrzeb tej metody. Muzyka zwiększa i stymuluje uwagę dziecka, kieruje nią i motywuje do określonej aktywności. Dziecko słysząc ją domyśla się , co może się teraz zdarzyć i jakie ruchy należy w danym momencie wykonać. Metoda Knilów stosowana jest też jako metoda wspomagająca terapię dla osób ze spektrum autyzmu. Zajęcia pomagają dziecku nabywać:
poczucia bezpieczeństwa, świadomości własnego ciała, wrażliwości na wzajemnie wysyłane sygnały, nawiązywać kontakt i komunikować się, podejmować aktywność


Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborn
Pedagogika Zabawy


Relaksacja (Mindfulness)
Elementy Metody M. Montessori


Plastyka sensoryczna
To metoda skierowana dla dzieci w każdym wieku. Na zajęciach dziecko angażuje wszystkie zmysły: wzrok, dotyk, słuch, węch i smak. Do zabaw sensorycznych, używa się m.in.: folii malarskiej do ochrony podłogi, misek, foremek, wałków, lejków, maki ziemniaczanej, pszennej i kukurydzianej, kaszy, nasion, makaronów, olejów, wody, barwników spożywczych, przypraw, aromatów. Plastyka sensoryczna ma wiele zalet, wpływa pozytywnie na usprawnianie ruchowe, wspomaganie budowania świadomości ciała i przestrzeni, stymulację rozwoju zmysłów, ułatwianie rozwoju mowy, uwalnia ekspresję twórczą, uczy współdziałania w dążeniu do wspólnego celu czy też wzmacnia wiarę we własne możliwości i umiejętności.
Metoda Ortograffiti


Symultaniczno- Sekwencyjna Nauka Czytania
Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca AAC
