OFERTA
Czego potrzebuje twoje dziecko?
Ocena funkcji neuromotorycznych
Ocena funkcji neuromotorycznych stanowi kluczowy element w identyfikacji potencjalnych trudności dziecka oraz w opracowywaniu spersonalizowanych strategii terapeutycznych. Odgrywa kluczową rolę w zrozumieniu rozwoju dziecka i może mieć istotny wpływ na jego szkolne umiejętności.
Proces rozpoczynam od dogłębnego wywiadu z rodzicami, co pozwala uzyskać pełen obraz ewentualnych trudności oraz sukcesów dziecka.
W ramach diagnozy badam motorykę dużą i równowagę wykorzystując specjalistyczne testy dostosowane do wieku i umiejętności dziecka. Oceniam precyzję i kontrolę ruchów, identyfikując obszary wymagające wsparcia.
Szczególną uwagę poświęcam analizie odruchów. Oceniam obecność, jakość i ich integrację- to kluczowy krok w zrozumieniu i poprawie funkcji neuromotorycznych u dzieci.
Analizuję również koordynację wzrokowo-ruchową oraz percepcję wzrokową. W oparciu o różnorodne testy, analizuję zdolność dziecka do rozpoznawania detali, śledzenia ruchomych obiektów oraz skupiania uwagi na konkretnej pracy wzrokowej.
Cały proces diagnozy opiera się na indywidualnym podejściu, a zebrane informacje pozwalają dostosować program terapeutyczny do unikalnych potrzeb każdego dziecka. Moim celem jest nie tylko identyfikacja trudności, ale także wspieranie rozwoju neuromotorycznego, umożliwiając dzieciom osiąganie pełnego potencjału. Po dokonaniu diagnozy zawsze przekazuję rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem.
Kompleksowa diagnoza i ocena funkcjonalna ręki
Proces diagnozy rozpoczynam od szczegółowego wywiadu z rodzicami, aby lepiej zrozumieć historię rozwoju dziecka oraz potencjalne obszary do dalszych badań.
W trakcie diagnozy oceniam następujące aspekty funkcjonowania dziecka:
-napięcie mięśniowe oraz postawę
-stabilizację posturalną- kluczową dla wielu codziennych aktywności, w tym umiejętności manualnych
-przetrwałe odruchy niemowlęce- identyfikując ewentualne wpływy na rozwój motoryczny
-czucie powierzchniowe i głębokie- istotne dla precyzji ruchów
-percepcję wzrokową- to kluczowy element w procesie rozwijania umiejętności manualnych
-lateralizację- ma istotne znaczenie dla równowagi rozwoju obu stron ciała
-koordynację bilateralną- ocena zdolności do wykonywania czynności przy użyciu obydwu rąk jednocześnie, co wpływa na skuteczność wykonywania wielu zadań
-ocenę umiejętności grafomotorycznych. Ostateczny etap obejmuje dokładną ocenę umiejętności grafomotorycznych, w tym chwytu narzędzia pisarskiego, zdolności do wycinania i inne istotne aspekty związane z manualną sprawnością
Moim celem nie jest jedynie przeprowadzenie diagnozy, lecz również dostarczenie rodzicom konkretnych narzędzi i wskazówek, które wspomogą rozwój ich dziecka w codziennych aktywnościach.
Proponowane rodzaje terapii:

Bilateralna Integracja
Bilateralna integracja to metoda terapeutyczna, stworzona przez Sheile Dobie. Koncentruje się na rozwijaniu koordynacji i współpracy między dwiema stronami ciała.
Bilateralna integracja polega na wykonywaniu ćwiczeń i aktywności, które angażują obie strony ciała w sposób skoordynowany. Celem jest wzmocnienie połączeń nerwowych między obiema półkulami mózgu, co poprawia koordynację ruchową i procesy poznawcze.
Proces terapii bilateralnej integracji zwykle zaczyna się od oceny zdolności ruchowych i koordynacyjnych pacjenta. Na podstawie wyników oceny, terapeuta opracowuje indywidualny plan ćwiczeń. Sesje terapeutyczne obejują zarówno proste ćwiczenia, jak i bardziej złożone sekwencje ruchowe.
Regularne wykonywanie ćwiczeń bilateralnej integracji może przynieść wiele korzyści, takich jak:
- Poprawa koordynacji ruchowej i precyzji.
- Lepsza koncentracja i zdolność do nauki.
- Zwiększenie świadomości ciała i umiejętności planowania ruchów.
- Redukcja problemów związanych z dysleksją, dysgrafią i innymi zaburzeniami uczenia się.
Metoda ta jest skierowana głównie do:
- Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które mają trudności w nauce, problemy z koncentracją, dysleksję, dysgrafię, ADHD, czy autyzm.
- Dorosłych z problemami neurologicznymi, takimi jak po udarze, urazie mózgu, czy cierpiących na choroby neurodegeneracyjne.
- Osób zdrowych, które chcą poprawić swoje zdolności koordynacyjne i motoryczne, na przykład sportowców czy muzyków.
Metoda bilateralnej integracji jest więc kompleksowym podejściem terapeutycznym, które wspiera rozwój motoryczny i kognitywny poprzez celowe i skoordynowane ćwiczenia ruchowe.
Terapia NeuroTaktylna
Program MNRI® Terapii NeuroTaktylnej dr Svetlany Masgutovej
propaguje holistyczne spojrzenie na człowieka, na jego neurorozwój
i doświadczenie. Terapia ta proponuje różnorodne techniki stymulacji
sensorycznej i motorycznej (stymulacja skóry, mięśni, stawów poprzez m.
in. masowanie, ugniatanie, rozciąganie tkanek), które aktywizują rozwój
funkcji receptorów skórnych działając przede wszystkim na układ dotykowy i propriocepcji.
Założeniem
programu jest uruchomienie naturalnych mechanizmów neuronalnych
i neurorozwoju, aby pomóc organizmowi w regulacji stresu i mechanizmów
obronnych.
W praktyce terapia neurotaktylna MNRI® jest wykorzystywana w terapii dzieci i dorosłych z różnymi diagnozami i zaburzeniami, takimi jak autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, mózgowe porażenie dziecięce, problemy z integracją sensoryczną, ADHD i wiele innych. Poprzez poprawę integracji sensorycznej i motorycznej, metoda ta ma na celu wspieranie rozwoju jednostki oraz poprawę jej jakości życia.
Terapia jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb pacjenta, uwzględniając jego stan zdrowia, wiek i specyficzne problemy.

MNRI® Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych
MNRI® Integracja Odruchów Dynamicznych i Posturalnych
Odruchy dynamiczne i posturalne są fundamentem każdego nieuświadomionego, automatycznego lub wykonywanego świadomie ruchu na kolejnych etapach rozwoju. Niezintegrowane odruchy niemowlęce mogą prowadzić do nieprawidłowych wzorców ruchowych, niezdolności do utrzymania stabilnej postawy ciała oraz trudności w kontroli ruchowej. W rezultacie dziecko może mieć problemy z utrzymaniem uwagi, koncentracją oraz przyswajaniem nowych informacji. Te trudności mogą mieć bezpośredni wpływ na jego osiągnięcia szkolne, takie jak czytanie, pisanie, liczenie oraz inne umiejętności poznawcze.
Metoda integracji odruchów opiera się na naturalnych nieinwazyjnych ruchach. Poprzez zastosowanie specjalnych technik terapeutycznych, ćwiczeń sensoryczno-ruchowych i stymulacji neuromotorycznej, MNRI® pomaga w przywracaniu i wzmocnieniu prawidłowych wzorców ruchowych oraz integracji odruchów, co prowadzi do poprawy funkcji motorycznych, poznawczych i emocjonalnych.
Program MNRI® znajduje zastosowanie dla ułatwienia funkcjonowania dzieci i dorosłych z wyzwaniami m.in.:
*zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, ADHD)
*autyzm, zespół Aspergera
*trudności w nauce, dysleksja, dysgrafia
*zachowania agresywne
*emocjonalna niestabilność
*problemy koncentracją
*lęki i fobie
*zaburzenia mowy i inne…
Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne
To zajęcia dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi o różnym nasileniu. Celem jest usprawnienie funkcji zaburzonych analizatorów, kompensacja braków, ćwiczenie pamięci, koncentracji, doskonalenie umiejętności czytania, pisania, ortografii, ale także wzbudzanie motywacji u uczniów oraz stwarzanie okazji do odnoszenia przez nich sukcesów.


Zajęcia terapeutyczne
dla dzieci ze Spektrum Autyzmu,
z niepełnosprawnością intelektualną
Dzieci uczą się zwłaszcza przez aktywną interakcję z otoczeniem, a kiedy dziecko ma autyzm, bez wątpienia ma trudność, żeby uczestniczyć w naturalnym procesie uczenia się od dorosłych. Dlatego priorytetem terapii są przede wszystkim umiejętności społeczne i komunikacja, które stanowią bazę do uczenia się wszystkich pozostałych umiejętności. Celem takiej terapii jest uczenie dziecka samodzielności w rozwiązywaniu problemów i myśleniu, a także w komunikowaniu się z otoczeniem.
Wspomaganie rozwoju jest zawsze dopasowane do indywidualnej sytuacji, biorąc pod uwagę potrzeby, wyzwania, a także umiejętności dziecka. Stosuję różnorodne metody, są to np.: Metoda W. Sherborn, Metoda Dobrego Startu, Komunikacji Alternatywnej AAC, Metoda symultaniczno- sekwencyjna, czy też Metoda Knillów
Terapia ręki
Skierowana jest dla dzieci, które mają wyraźnie obniżone lub zbyt wysokie napięcie mięśniowe w kończynie górnej i obręczy barkowej, co w efekcie objawia się przede wszystkim:
- niechęcią do podejmowania czynności manualnych, korzystania z materiałów plastycznych – dzieci unikają rysowania, malowania farbami, klejenia, czy też korzystania z mas plastycznych.
- niechęcią do podejmowania nauki pisania.
- problemami z czynnościami samoobsługi w codziennych działaniach, takich jak ubieranie się, zasuwanie suwaka, a także zapinanie guzików.
- niechęcią, unikaniem, nietypowymi reakcjami na dotyk niektórych faktur, temperatur czy też różnych konsystencji.
- nieprawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego– nietypowe ułożenie ręki w trakcie trzymania ołówka, kredki czy długopisu, ale również nożyczek czy sztućców.
- nieprawidłową siłą oddziaływania na narzędzie, w efekcie czego dzieci dziurawią kartki w zeszycie długopisem czy kredką, ich pismo przebija na kolejne strony, widoczne jest także napięcie w obrębie dłoni.


Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne
To zajęcia dla dzieci, które krótko mówiąc przejawiają trudności w funkcjonowaniu społecznym. Mają problemy adaptacyjne, trudności w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami, bywają agresywne, nie radzą sobie z trudnymi emocjami, przejawiają brak motywacji do nauki łącznie z dziećmi, które mają obniżoną samoocenę, a także dla dzieci nieśmiałych.
Trening koncentracji uwagi
Koncentracja jest niezbędna podczas wykonywania różnych świadomych działań i rozwija się w życiu człowieka stopniowo. O zaburzeniach uwagi dziecka możemy mówić wówczas, gdy stopień koncentracji jest nieadekwatny w stosunku do wieku. Trening skierowany jest przede wszystkim do dzieci, u których obserwujemy np.:
- brak umiejętności skupienia się na jednym zadaniu przez dłuższy czas
- gubienie ważnych rzeczy przez rozkojarzenie
- popełnianie błędów przez nieuwagę
- dekoncentracja na skutek innych bodźców
- brak reakcji na przekazywane komunikaty
- nieumiejętność zwrócenia uwagi na szczegóły
- porzucanie zadania przed jego ukończeniem a także niedokładne (bez zastanowienia) wykonywanie poleceń


Zajęcia ogólnorozwojowe
To zajęcia mające charakter edukacyjno – wspierający. Celem jest przede wszystkim wyposażenie dziecka w niezbędne umiejętności do realizacji edukacji szkolnej np.:
- przygotowanie ręki do nauki pisania (to przede wszystkim różnorodne ćwiczenia z zakresu motoryki małej)
- rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej oraz koordynacji wzrokowo- ruchowej
- praca nad skupieniem uwagi i koncentracją
- ćwiczenia rozwijające kompetencje komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Wszystkie te kroki stanowią priorytetowe zadania i mają ogromne znaczenie w kontekście nabywania przez dziecko gotowości szkolnej.